enviktigblogg

En blogg om min kamp mot kilona (och lite annat)

Kristi himmelsfärdsdag

Kategori: Allmänt

Skönt med en ledig dag så här i slutet av arbetsveckan. Jag sov till ca 9.20. Käkade som vanligt frulle framför Nyhetsmorgon. Två ägg och två ryvita med leverpastej, stor kopp kaffe. Sedan städade jag undan kaoset jag skapat de senaste dagarna. Är så slavrig emellanåt. Efter en dusch drog jag iväg till Jakobsbergs C och sen till Barkarby. Köpte bikiniöverdel och tunna 3/4 mjukisbrallor. Träffade på Pernilla och Lasse på Stadium. Hakade på dom till IKEA och åt lunch. Kyckligfilé klyftpotatis och bea. Trevligt värre.

Sedan mötte jag upp Helena och vi drog till Bromma Blocks. Inhandlade mig en våtdräkt på XXL sport. Köpte en träningströja och en fleecetröja oxå. Mycket bra priser.

Åkte till nyöppnade ICA MAXI i Barkarby och handlade. Hade fått reklamerbjudanden därifrån och passade på. Fin butik.

Åkte och hämtade barnen. Dom kom ikväll istället för imorgon. Hem och laga middag. Sen kom mamma och pappa över på besök. Dom hade med sig fikabröd som vi satte i oss utan problem.

Middag: Sallad med avokado och fetaost.

Vansbro here I come. Hannas kommentar: -Mamma va söt du är. Du ser så liten ut. Haha....

Pimp my ride. Köpte mig en cykelväska på XXL sport.

Imorgon jobb igen. Skollov så vi har fritids öppet.

Mors dag

Kategori: Allmänt

Sov till 9. Gjorde frukost och slog mig ner framför Nyhetsmorgon. Sedan packade jag ihop strandväskan och knatade ner och lade mig på filten. Hade P3 i lurarna, många intressanta radioprogram.

Hanna dök upp och överraskade på Mors Dag. Fick en hudlotion, chipshjärtan och en liten blomma. Jag blev så himla glad. Tack älskade Hanna!

Vid 15.30 fick jag nog och gick hem. Drog ut till mamma och pappa på spontanvisit och gratulerade på Mors Dag. Min faster och man kom farandes. Dom hade varit och golfat. Väldans roligt att ses. Fick gomiddag, grillad kycklingfilé, färskpotatis, sås och sallad.

När jag kom hem stoppade jag tvätt i maskinen sen ut på en liten cykeltur. Cyklade till kommunhuset och röstade i valet. Sedan hojade jag runt Bålsta bara. Tittade in hos vänner och hejade.

Min mor och jag.

29 grader i poolen. Supernice.

Nu ska jag kolla in valvakan.

Gran Fondo Stockholm

Kategori: Allmänt

Klev upp 5.50. Astrött....somnade sent igår eller rättare sagt idag. Var inte tillräckligt trött för att somna i tid. Jaja bara att hoppa i duschen och dra i sig lite frukost. Sedan iväg till Häggviks station. Mötte upp en massa andra människor som skulle jobba som funktonärer. Vi blev körda till våra positioner. Jag stod och dirigerade/stoppade trafik innan tunneln vid Statoil Järva Krog. Det är precis nedanför en brant backe och 90 graders kurva in genom tunneln. Jösses vilket drag det var när cyklisterna susade förbi. En bilist blev arg och skrek som fan på mig när jag klev ut och stoppade honom med min röda flagga. Jag svarade vänligt men bestämt att vi inte vill ha några olyckor och att han får vänta på sin tur. Då tutade han hej vilt...herre gud vilka människor det finns.

Vid 15-tiden var loppet över och jag helt slut efter att ha stått i svarta kläder och gul väst i solen sedan 7. Jag hade smörjt in mig med spf 30 som tur var. Vi fick en jättegod smörgåswrap och Ramlösa utkört till oss. Jag hade mig en dubbelmacka oxå och mycket vatten. Behövde inte gå på toa förrän jag kom hem, det for ut genom huden.

När jag kom hem vid 17 dog jag lite i soffan. Käkade fil och äpple och ryvita med leverpastej på till middag. Sedan en dusch och tillbaka till soffan...

Hej hopp premiärdopp

Kategori: Allmänt

Jaha så var arbetsveckan slut. Barnen har åkt till sin pappa. Jag gick ner till stranden och lade mig på filten efter jobbet. Jensine och barnen dök oxå upp. Knatade hem vid 18 och la mig på soffan en stund. Sedan fick jag ett ryck och drog på mig cykelstassen. Hojade ut till min kollega Marita i Krägga. Fick gofika. Jobbigt och cykla hem med så många bullar och choklad i magen...haha...

Veckan har bjudit på pluggg...(specialpedagogik)

Max pluggade oxå

Hanna har varit superduktig och pluggat på läxhjälpen i skolan så hon kunde chilla

I tisdags var vi på ridklubben med några elever. Då hade det öst ner regn dagen innan och var det blött i gräset.

Affe och Egon är för roliga

Dagens frukost

"But first just let me take a selfie"

Och där kom premiärdoppet.

Nu laddar jag för att jobba på cykeltävligen Gran Fondo imorgon. Skall vara på plats i Häggvik 7.15.

Lovely weekend

Kategori: Allmänt

I fredags kom mina älsklingar igen eller en av dom. Hanna åkte med en kompis till stan för att sova hos kompisens pappa. Jag och Max hamnande på spontanmiddag med Helena och grabbarna hos Helenas jobbarkompis Karin. Barnen fick hemmagjord pizza och vi åt sallad med en massa gott i. Himla trevligt.

Igår vid 8.45 drog jag ut och cyklade. Tog svängen mot Bro-Håbo-Tibble-Varpsund och hem 36.03 km 1:30:47. Efter lunch och dusch drog jag och Max till skateparken. Helena och Karin med barn dök oxå upp. Efter nån timme förflyttade vi oss till Kalmarsandsstranden. Max och Elvis doppade sig...galningar. Så skönt att ligga på filten i solen. Jensine och Leia joinade sedan.

På kvällen grillade vi hemma hos Helena. Alla barnen hoppade på studsmattan och spelade fotboll. Mammorna jäste på filtarna. Supernice. Hanna höll sig kvar i stan för att gå på "Size in the park" i Kungsträdgården. Hon var där med tre kompisar och en mamma till en av tjejerna. Hämtade henne på station vid 00.10. Hon var helt slut men så glad och nöjd.

Imorse kom jag iväg vid 8.30 på en tur med hojen. Cyklade till Jakobsberg och vände 64.53 km 2:54:13. Snittade på 22 km/h. När jag kom hem till Bålsta igen så hade jag inte fått ihop 6 mil som jag hade tänkt mig så jag fick lov att cykla runt Bålsta oxå. Sedan var jag slut som cyklist. Max höll sig i skateparken.

Käkade lättlunch och duschade sedan bar det av till Görvelns slott på afternoontea. Jag och barnen, bror med familj samt mina två kusiner och deras barn. Min moster bjöd på kalaset. Vilket vackert slott och fantastiskt fina omgivningar. Fikat gick inte av för hackor. Mycket gott. Kan varmt rekommendera. Trevligt att träffa släktingarna. Det var inte igår.

När vi kom hem drog Max till skateparken en stund, Hanna på sitt rum och jag dog en stund i soffan innan jag fixade middag. Blev halvfabrikat, orkade inget annat.

Elvis(Helenas son) och Max premiärdoppade sig.

Grillkväll hos Helena.

Fläskytterfilé potatissallad och jättegod sallad med äpple, dadlar och nötter.

Det delades ut Steve Angelo-masker i Kungsan. Hanna och hennes polare köade hela dagen för att få så bra platser som möjligt. Och det fick dom, längst fram.

Dagens frulle. Ett stort hackat äpple, naturell yougurt 3%, två skivor ryvita.

Dagens cykelfejs.

Fina barn vid Görveln.

Éntren i slottet.

Mitt emot soffan som barnen satt i.

Stjärnan på slottet...haha...(det var här det spelades in för nåt år sen).

Kvällens middag. Nuggets och pommes.

Nu laddar vi för en ny vecka med jobb och skola.

Inte alltid ett hälsofreak

Kategori: Allmänt

Igår efter jobbet tog jag min friskvårdtimme och drog ut på en cykleltur. 28.16 km på 1:15:42. Jag cyklade om en traktor. Hade hade iofs en orange trekant där bak men i alla fall...det var lite roligt.

Idag har jag träningsvärk i låren både efter racet på bandet i måndags och turen igår. Så det blir återhämtning i soffan fast först blev det äntligen en tur till återvinningscentralen med mitt skräp, två gamla hårtorkar, gammal brödrost, trasigt strykjärn, glödlampor och batterin. Samt all reklam.

Nu ska ni få höra något så öronen trillar av...till middag åt jag popcorn och till efterrätt glass och chokladsås. Man får göra så ibland...haha...igår lagade jag dock middag. Gjorde kycklingfile i ugnen med bananskivor och mandel.

Drog på curry på hela härligheten, supergott.

Tycker denna är skön.

Ingenting är omöjligt

Kategori: Allmänt

I fredags åkte barnen till sin pappa igen. Jag åkte till Kungsängen och festade till med Sandra och Pernilla. Vi drog in till stan och gick på TGIF´s där vi träffade Sandras en polare och hans två kollegor. Sedan fortsatte vi till Gröne Jägaren på söder. Precis när jag peppat mig till att sjunga karaoke så var det slut med det för kvällen. Tur var väl det...haha...När det stängde blev det nattamat på donken. Jag sov över hos Sandra.

Lördagen blev soft. En cykeltur fanns inte på världskartan. Städade och plockade lite.

Igår jobbade jag på AIK-Mjällby. Skulle haft understället på mig. Frös mig igenom passet. När jag kom hem värmde jag riskudden och kröp ner under filten i soffan. Så skönt.

Och så var det måndag igen. Efter jobbet drog jag till gymmet. Var länge sen jag var där då jag upptäckt att springa ute är skönare. Men jag satte personligt rekord på löpbandet. 12 km på 88:11. Första 10 km sprang jag med 1% lutning på 73:08. Eftersom jag aldrig sprungit längre än en mil så tänkte jag att idag så jävlar...kände mig i fin form. Så jag sprang 2 km till. Dagens träning var nog minst lika mental som fysisk. Det är bara att tänka positiva tankar, jag kan jag kan jag kan.

Jag minns när jag för ca 4,5 år sedan gjorde min gymdebut. Vägde nästan 100 kg och hade ingen kondition alls. Då orkade jag inte mycket. Inte trodde jag då att jag skulle gå ner ca 30 kg och orka springa 12 km. Jag kan stolt säga att jag är i mitt livs bästa form och det bästa av allt är att det kan bli ännu bättre.

Någon som har inspirerat mig i min träning är min kollega Marita. Utan hennes fantastiska berättelser från En svensk klassisker som hon gjort hade jag nog aldrig kommit på tanken att ge mig på Tjejklassikern i år.

Gosar med Sandras lilla söta hund

Kvällens träningsfejs

Lökomelett till middag. Smaskade på efterrätt oxå.

Kom ihåg att ingenting är omöjligt.

Nu går det undan...

Kategori: Allmänt

..snart är det dags för vätternrundan!

Hade tagit med mig gymkläderna och tänkte gymma efter jobbet men jag styrde lillbilen hem istället och bylsade på mig mer kläder än sist jag var ute och cyklade. Då blåste det mycket och jag höll på att fysa ihjäl...typ. Så idag när jag såg att det blåste så tänkte jag nä jag struntar i hojen men va tusan, det drar ihop sig till Tjejvättern, bara ut och cykla. Motvind fram till Bro sedan tuffade det på fint ändå till Rölunda gård, då cyklade jag in i väggen. Motvind ända hem. Lite bättre på rakan efter pungpinarbacken. 38.10 km på 1:38:59. Snittade på 23 km/h. Är så in i vassen glad över min cykel!

Igår åt vi köttfärslimpa och kokt potatis. Det åt barnen ikväll med. Jag åt naturell yougurt med två hackade äpplen, två krossade skivor ryvita, russin och mandel i och en smörgås.

Dagens cykelfejs.

Min häck blommar...haha...

Nu ska jag diska. Max är ute och leker med en kompis och Hanna är på sitt rum.

Hos bror

Kategori: Allmänt

I fredags kom Hanna och Max igen. Vi drog till Leklandet i Upplands-Väsby. Några vänner och deras barn åkte oxå dit. Hade jättetrevligt och barnen lekte sig svettiga.

Sedan åkte vi till brorsan där vi stannade tills idag. Haft en supertrevlig helg med mycket god mat och många skratt.

Alla barnen på Leklandet. Slush är visst gott.

Mammorna lekte lite oxå.

Hade med mig en öl till bror. Dock var den inte jättegod så jag drack upp den...haha...

Grillmaster är i farten.

Så gott. Jo jag vet fläskfilén ser lite kul ut.

Kusinerna kollar film.

Cykeltajm.

Bästa svägerskan och jag lapade sol medans den var framme igår.

Marie gjorde lasange till middag igår. Smaskens!

Lördagshäng.

Dansa...

...pausa.

Tog mig en joggingtur när vi kom hem i eftermiddags. 8.63 km 59:50 min.

Efter middagen (kycklingfilé potatisgratäng vitlökssås wokgrönsaker) kollade Max och jag film, Transformers 2. Hanna var på sitt rum och skypade med kompisarna.

Imorgon bitti kl 05 ska jag köra Hanna och några klasskompisar till Hjälstaviken. Dom ska på fågelskådning med klassen.

1 maj

Kategori: Allmänt

Det hade visst kommit snö...tur den försvann lika snabbt.

Max blev hämtade av sin pappa vid 9.45 och Hanna drog vid 11.30. Jag chillade i soffan. Till slut bestämde jag mig för att ta en cykeltur trots blåsten. Men jädrar vad jobbigt det var. Cyklade till Skokloster i motvind. Gick bättre hem men det blåste som fan då med. Blev omcyklad av fem killar i klunga. Sedan när jag kom fram till pungpinarbacken så stod dom där och pustade. Jag hängde på i klungan hela backen upp men sen så sa det svich så var dom borta. 38.75 km på 1:50:37. Snittade på 21 km/h det är jag nöjd med. Tyvärr så frös jag mest hela tiden, skulle haft en till tröja under. Jaja alltid lär man sig något.

Gjorde mat fortare än tåget när jag kom hem. Så hungrig. Sedan en kokhet dusch och ner under filten i soffan. Helt slut. Sedan kom lite energi tillbaka och jag for och handlade sedan bakade jag kolakakor.

Frukost: Naturell yougurt äpple krossad ryvita phyllisfrön kaffe.

Lunch: Ägg ryvita med lördagskorv grönsaker.

Dagens cykelfejs. Det låg visst lite snö kvar på något ställe.

Middag: 1 pkt bacon 2 dl cous cous wokgrönsaker.